Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Khamis, 21 Mac 2013

Manual Buat Dan Edit Blog Dengan Pantas!




Langkah untuk memasukkan INFO dan DESIGN ke dalam blog.
<!--[if !supportLists]-->1.      <!--[endif]-->Masuk ke blog tuan/puan sendiri. Seperti www.zuraimiismail.blogspot.com. Kemudian tekan butang sign in. Masukkan username dan password.

<!--[if !supportLists]-->2.      <!--[endif]-->Halakan mouse ke ‘more option’ iaitu di sebelah kotak ‘view blog’. Anda akan lihat list yang terdiri daripada: Overview, post, pages, comments, google+, starts, earning, layout, template dan setting.



Untuk pos entry baharu
<!--[if !vml]--><!--[endif]--> <!--[if !vml]--><!--[endif]-->
TEKAN DI SINI
<!--[if !vml]--><!--[endif]--> <!--[if !vml]--><!--[endif]-->

# Fungsi Overview- Secara kasarnya fungsi ini untuk melihat apakah aktiviti terkini yang telah kita lakukan kepada blog yang diusahakan. Apa yang penting di dalam fungsi ini untuk kita nilai adakah blog yang kita usahakan sudah cukup daripada segi jumlah pos atau sebaliknya.
# Fungsi Post – Fungsi untuk memudahkan blogger untuk edit artikel, view artikel, share artikel dan delete artikel.
# Fungsi Pages  - Untuk mencipta button link kita sendiri di mana pembaca blog dapat mengenali siapa dan apakah visi yang mahu kita paparkan. Di sini anda boleh edit, view, revert to draft dan delete. Untuk menambah links, tekan sahaja new pages dan shown pages as top tabs.
# Fungsi Comments – Untuk menerbitkan komen pembaca blog yang komen terhadap artikel. Selain itu kita juga boleh menapis atau delete komen pembaca yang tidak kita sukai.
# Fungsi Google + - Google plus seperti mana juga facebook. Google+ berfungsi untuk kita mencari sebanyak mana prospek berpotensi untuk masuk dan baca blog kita sendiri. Jika kita mempunyai service atau produk, fungsi google+ dapat membantu dengan baik sekali.
# Fungsi Starts- Untuk melihat sejauh mana jumlah pembaca yang sudah membaca atau klik. Fungsi ini juga membantu kita melihat dari negara manakah datangnya pelawat ke dalam blog kita.
# Fungsi Earnings – Apabila sudah banyak pembaca dan pelawat kita boleh menggunakan google adsense di mana pihak google akan meletakkan iklan di blog. Ini bermakna sebanyak mana klik pembaca semakin banyak bayaran pihak google ke dalam akaun kita.
# Fungsi  Layout Kita boleh menambah fungsi gadget ke dalam blog. Terdapat banyak fungsi gadget yang boleh memberi kesan desain terhadap blog. Fungsi ini juga menentukan link-link yang ingin dimasukkan ke dalam blog.
# Fungsi Template – Selepas tekan butang template, anda boleh menekan pula butang ‘customise’ . Di dalam fungsi ini anda boleh mengubah backgrounds, adjust width dan layout. Butang yang penting adalah butang ‘advanced’. Butang ini membawa anda untuk mengubah backgrounds, links, blog title, blog description, tabs text, tabs background, post title, date header, post footer, gadget, images  dan sebagainya.
# Fungsi Setting – Setting berfungsi untuk anda melakukan tugas seperti menapis privasi dan sebagainya. Di dalam fungsi ini anda boleh memilih untuk setting blog anda untuk dilihat orang lain dan sebagainya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan