Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Khamis, 23 Mei 2013

Apabila Novel Perang Berkata-kata

Klik di sini
Insya-Allah, pembaca wanita ini memberikan 4.75 bintang dari 5 untuk novel Macedonia: Alexander Agung - Hijab Raja Zulqarnain. Ini komen beliau.
 
TAJUK : ALEXANDER AGUNG – Hijab Raja Zulqarnain
PENULIS : WEB SUTERA
KETEBALAN: 458 MS
BINTANG : 4.75
 
Salah sebuah novel sejarah yang diolah bagaikan sebuah novel perang yang patut dimiliki oleh para pembaca. Saya mengambil masa selama 7 hari untuk menghabiskan novel ini memandangkan kesibukan yang tiada batasan. 

Mengisahkan liku-liku perjalanan & pengembaraan Alexander dari Macadonia merentasi benua sehingga menghampiri ke India. Baginda membawa misi pembebasan terutama daripada cengkaman diktaktor Kerajaan Parsi.

Novel ini digarap melalui rentasan dua dimensi dunia yang berbeza di mana Zamri, seorang pelajar Universiti perlu menyiapkan tugasan tokoh tentang Alexander / Raja Zulkarnain ini. Memilik susur galur yang misteri tentang Tok Janggut yang dikatakan hilang begitu sahaja. Saat memulakan tesis, Zamri bagaikan terdampar ke zaman Alexander di mana pada zaman tersebut beliau merupakan penulis diraja. Justeru, beliau merakam perkembangan, peperangan dan setiap apa yang berlaku sepanjang pengembaraannya bersama Raja Macadonia itu melalui penulisan. Sesekali Tok Janggut hadir menemani tanpa ada yang dapat melihat.

Akhlak dan adab yang dipamerkan oleh seorang raja yang hebat ini amat mengharukan. Gemblengan tenaga bersama para sahabat, angkatan tentera dan kepercayaannya pada yang Esa membawa kemenangan demi kemenangan. Berbagai-bagai kisah menarik dan ajaib diceritakan sepanjang pengembaraan mereka.

Selain akhlak dan keperibadian raja agung ini, persahabatan juga adalah tonggak utama penceritaan dalam novel ini. Ya, persahabatan itu sangat penting … .

Fakta sejarah tentang pertelingkahan siapakah Alexander sebenarnya telah terjawab. Adakah Alexander ini Raja Zulkarnain sepertimana yang disebutkan dalam al-Quran atau sebaliknya? Kupasan dan penceritaan yang diolah dalam bentuk novel ini sangat-sangat membantu memandangkan kebanyakan buku yang ada mengenai Alexander adalah berupa fakta dan huraian.

Tahniah untuk Tuan Web! 4.75* gemerlapan kuberikan. Bagaimanapun ada sedikit kekeliruan dalam novel ini ... tak apa Tuan Web ... sediakan perisai sebelum peluru menjunam ... .

Baca: 10 Mei 2013 – 16 Mei 2013, jam 9.30 am.

-- Cikpuan Hazliana Zahar, dari grup BukuTigaLima.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan