Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Rabu, 22 Mei 2013

Hilal Asyraf - 'Mencetak Manusia Menjadi Hamba Allah'

Sewaktu sesi mesyuarat minggu lepas, saya berada sama di bilik mesyuarat bersama  pihak pengurusan Galeri Ilmu dan Tuan Hilal Asyraf untuk membincangkan dua isu.


Klik di sini

Pertama adalah isu untuk menterjemahkan novel Tuan Hilal Asyraf, VT ke dalam bahasa Inggeris dan kedua ialah cadangan Tuan Hilal Asyraf untuk mengadakan Bengkel Realiti Penulisan Islami dengan kerjasama antara LangitiIlahi dan Galeri Ilmu.

Kedua-dua isu ini menarik dan cadangan untuk menterjemahkan novel VT ini akan menjadi kenyataan suatu masa nanti. Namun apa yang menarik minat saya adalah bengkel penulisan. Pada saya ilmu adalah alat bantu untuk terus membentuk legasi dan empayar pahala yang besar.

“Semoga bengkel penulisan yang diadakan nanti mampu menjadi saluran kepada penulis baharu untuk menghantar karya dan mengenali editor buku Galeri Ilmu," kata Tuan Hilal Asyraf semasa membentang proposal Bengkel Realiti Penulisan novel Islami di pejabat Galeri Ilmu.

Selain daripada usaha untuk memberi panduan dan saluran yang betul untuk peserta, Tuan Hilal Asyraf juga berharap supaya lebih banyak penulis muda yang memasuki pasaran dakwah terutama dalam bidang penulisan Islami. Tambahnya pasaran untuk penulis muda sentiasa terbuka dan mereka perlu mengambil peluang ini.

Menurut Tuan Zakaria Sungib, Pengarah Jabatan Buku Galeri Ilmu, antara faktor yang boleh memperbanyakkan penulis adalah dengan mengadakan bengkel secara intensif dan berfokus. Kata beliau lagi, bengkel yang diadakan nanti samalah seperti bengkel yang pernah diadakan di Masjid Ghufran dahulu.

“Apabila ada ruang dan masa untuk trainer dan peserta berdiskusi lebih banyak idea dan rasa yang dapat dikongsi,” katanya yang gembira apabila peserta terdahulu berjaya menyiapkan karya mereka dan menjadi penulis.

“Jika mereka ada idea dan proposal yang bagus maka penerbit boleh terus fokus untuk membina jenama penulis ini. Apa yang penting adalah kesinambungan untuk menerbitkan karya-karya yang boleh mencetak manusia menjadi hamba Allah,” kata Tuan Hilal.

Semoga bengkel yang akan datang ini menjadi titik mula kepada penulis baharu untuk membina empayar pahala mereka.

Wassalam.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan