Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Khamis, 7 November 2013

Tip Penulis Skrip - Bagaimana Mahu Melahirkan Karya-Karya Tarbiah Yang Berkualiti?

Pagi ini, saya tertarik dengan status rakan FB yang saya kasihi, Puan Raja Sarinah Aziz tentang luahan rasa tidak puas hatinya dengan kualiti drama-drama Melayu. Jujur, saya sebenarnya sudah lama tidak menonton drama, bukan sahaja drama Melayu..malah segala jenis drama.. Cina, Korea, Thailand dan sebagainya.

Walau bagaimana pun, sambil mengadap komputer, saya tetap menjeling kaca televisyen untuk memantau setiap rancangan yang ditonton oleh anak2 saya. Justeru, saya biasa juga melihat promo drama-drama yang bakal disiarkan. Apatah lagi, anak2 saya sering bertanya.. "Mama, boleh tak nanti nak tengok cerita ni?" .Di situlah saya menghadapi kesukaran untuk mengangguk atau menggeleng.

Benar, masih banyak drama-drama berkualiti yang mempunyai mesej yang boleh diambil pengajaran dan baik untuk ditonton seperti drama2 yang dilahirkan karya penulis seperti Zabidi Mohamed dan MamaBella Novelis (sekadar menyebut beberapa nama). Namun, lambakan cerita2 'cinta keras' mungkin masih mendominasi masyarakat kita.

Penonton mula merungut. Kesilapan dituding pada pengkarya. Jawab pengkarya, mereka terpaksa mengikut kehendak stesen TV. Jawab stesen TV, mereka mengikut selera penonton. Rating penonton tinggi kalau ceritanya berkisar tentang cinta. Rating rendah kalau nilai tarbiah menjadi fokus utama. Maka lagu bangau oh bangau pun mula memekakkan telinga...

Sungguh, saya tidaklah berbakat dan berminat dalam menulis. Namun, entah macam mana umpama satu desakan yang cukup kuat, saya akhirnya terlibat juga. Sekadar menyahut panggilan fardhu kifayah.. untuk menambahbanyak karya-karya tarbiah. Mula2 novel, dan kini skrip drama. Niat saya masih satu.. mahu berkongsi ilmu.

Alhamdulillah, drama pertama saya 'Akhirnya Aku Mengerti' telah diluluskan oleh TV Al-Hijrah dan kini sedang dalam proses penggambaran. Insya-Allah selepas ini akan menyusul lagi karya yang berikutnya, mudah-mudahan. Ya, saya sudah nekad mahu menyumbang sedikit idea dan tenaga dalam bidang ini.. namun saya mohon... bantu saya untuk mencari satu solusi...

Bagaimana mahu melahirkan karya2 tarbiah yang berkualiti, yang mampu menarik perhatian penonton dan stesen TV? Cerita jenis apakah yang para sahabat semua mahu? Dari merungut tidak tentu hala, mengapa tidak kita sama-masa menyumbangkan idea? Luahkannya..

*Sudah terlibat dalam bidang ini.. baru tahu - its easier to criticize than to improvise..

Kredit: Bonda Nor

Bonda Nor bersama Tuan Zabidi dan tim drama      







Tiada ulasan:

Catat Ulasan