Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Isnin, 12 November 2012

Hani: Daripada Drama Kepada Novel

Hasil kolaborasi novelis Nurulsham Saidin dan penulis skrip Zabidi Mohamed, Hani menjadi karya yang sedap dibaca sebagaimana ia sedap ditonton.
Novel adaptasi daripada drama bersiri popular TV3, Hani, adalah antara novel tarbiah dewasa terbitan Galeri Ilmu Sdn Bhd (GISB) untuk pembaca berusia 18 tahun ke atas.

Novel Hani adalah karya Nurulsham Saidin hasil kolaborasi beliau dengan Zabidi Mohamed, penulis skrip Hani, drama 13 episod yang ditonton lebih dua juta penonton setiap minggu sewaktu ditayangkan di TV3 pada 2011. Enam karya Nurulsham yang lain ialah Dingin Salju Indiana, Di Sini Kami Berteduh, Andai Bavaria Takdirku, Rumah Di Kaki Bukit, Dingin Salju Wisconsin dan Rahsia Hutan Belantara.

Walaupun mengekalkan sebahagian besar jalan cerita asal drama Hani, Nurulsham menyuntik beberapa nilai tambah kepada novel ini dengan persetujuan penulis skrip asalnya. Kesudahan kisah novel ini lebih dramatik dan lebih meruntun emosi daripada kesudahan kisah versi drama. Hal ini kerana, ia lebih mirip kepada sebuah kisah benar yang menjadi sumber inspirasi Zabidi dalam menggarap drama Hani.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan