Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Jumaat, 16 November 2012

Penukangan Cerita Gaya Hilal Asyraf

Bagi pembaca Novel Galeri Ilmu Sdn. Bhd., pasti tidak asing lagi dengan nama Hilal Asyraf. Beliau yang dimaksudkan merupakan seorang pelajar, penceramah dan juga penulis buku motivasi serta novelis tegar Galeri Ilmu Sdn. Bhd. Bakatnya mula dihidu oleh Hj. Zakaria Sungib melalui penulisan blog beliau, langitilahi.blogspot.com yang kini sudah bertukar kepada laman sesawang langitilahi.com.
            Seorang blogger yang aktif melontar idea Islami melalui dunia maya ini, percaya bahawa bakat yang diberi Tuhan adalah aset untuk beliau berdakwah melalui penulisan.
            Bercakap mengenai gaya penulisan Hilal Asyraf di dalam novel, beliau selalunya mempunyai mesej tertentu untuk setiap novel yang ditulis. Bermula dengan mesej jelas yang ingin disampaikan, secara langsung memandu penulisan novel beliau tidak lari tajuk. Sebagai contoh, novel Sinergi membawa mesej berkenaan ukhuwah dalam Islam, novel Hero membawa mesej tanggungjawab manusia sebagai khalifah, manakala novel Takdir membawa mesej pergantungan hamba kepada Tuhan Yang Berkuasa atas segala-galanya.
            Di samping itu, beliau juga gemar mencedok idea-idea daripada karya yang sedia ada kemudian beliau sadurkan semula mengikut acuan Islami yang tersendiri. Sebagai contoh, novel Remaja Harapan persis cerita Karate Kid, novel Hero persis filem The Dark Knight, manakala novel Takdir, adalah cubaan pertama beliau menghasilkan novel tirlogi ala Lord Of The Rings.
            Seperkara yang pasti, statusnya sebagai seorang pelajar jurusan Usuluddin dan kefahaman agama yang beliau peroleh menerusi program usrah yang diikuti banyak membantu dalam nilai tambah dari aspek nilai tarbiah yang diterapkan dalam setiap novel beliau.
RM23.00

Tiada ulasan:

Catat Ulasan