Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Jumaat, 28 Disember 2012

sambungan Kriteria Karya Fiksyen Islami @ Fiksyen Tarbiah

- Artikel ini disediakan oleh Hj. Zakaria Sungib

Berikut adalah enam kriteria karya fiksyen Islami atau fiksyen tarbiah yang GIMG mahukan:

1. Mesejnya mendidik dengan nilai Islam, memberi kefahaman Islam & menyerlah keindahan Islam
‘Intellectual discourse’ berorientasikan Islam.

Mesejnya jelas, tidak kabur dan tidak tergantung. Tidak membiarkan pembaca terkial-kial mencari mesej. Penyudah cerita mungkin tergantung tetapi mesej mesti jelas. Mesej tidak boleh tergantung dan diserahkan kepada pembaca mencarinya atau mentafsirnya sendiri.

2. Dominasi Watak Yang Mendidik (Watak Tarbawi)
Watak yang diangkat menjadi watak utama di dalam karya Islami adalah watak yang dapat menjadi ikutan. Watak yang secara fitrahnya disenangi oleh pembaca. Watak yang ada ciri-ciri keperibadian yang para pembaca suka untuk salin pada diri mereka. Watak yang menampilkan dakwah lisanul hal (melalui perbuatan) mahupun lisanul maqal (melalui kata-kata). Pembaca akan ingat dan terkesan dengan ketinggian peribadi watak ini.

Dalam banyak-banyak watak yang menghidupkan cerita, watak yang dijulang ialah watak yang memiliki banyak ciri kesempurnaan atau berkembang ke arah itu. Watak itu mungkin bukan watak protagonis utama, tetapi ia berfungsi sebagai ‘mentor’ kepada watak utama. Apabila satu-satu watak itu tersesat jalan dan menjadi lemah, watak mentor ini tampil menguatkan.

Watak yang harus dijulang juga ialah watak yang ada daya tahan dengan ujian daripada Allah, bukan watak yang lemah atau mudah putus asa daripada rahmat Allah. Watak ini juga bukan watak yang ‘anti-shariah’, lebih-lebih lagi yang kaki maksiat (seperti sesetengah watak hero dalam banyak karya Barat). Sebaliknya, watak ini mengangkat tinggi syariat.

Karya Islami juga harus didominasi oleh watak yang faham Islam atau berkembang ke arah itu. Sifat lapang dada dan pemaafnya lebih menonjol daripada sifat irihati dan dendam. Dia didendami tetapi dia tidak berdendam. Apabila datang rasa dendam, ada usaha watak ini untuk melawannya atau ada watak lain membantu menguatkan jiwanya.

Dalam karya Islami tidak ada tempat istimewa untuk watak tipikal yang perengus, baran, miang, pendendam, dan sebagainya yang tidak dapat dijadikan contoh. Apabila ada watak begitu dalam karya Islami, ia diletak terpinggir, tidak dominan dan kalah.

3. Dominasi Dialog Yang Membina/Membangunkan Jiwa
Dialog positif (sopan dan berakhlak) lebih dominan daripada dialog kasar dan biadab. Jika ada sedikit dialog kasar atau biadab, ia mesti diletakkan kena pada tempatnya dan mesti diiringi dengan banyak dialog lain yang sopan dan berakhlak. Dengan kata lain, dialog negatif jika pun perlu dimasukkan, harus disukat ‘dos’nya supaya pembaca lebih ingat dan terkesan dengan dialog-dialog positif.

Misalnya dialog positif yang membawa kepada rasa bertuhan dan sifat hamba, dialog yang mencerminkan sifat pemaaf, penyayang, belas kasihan, berlapang dada dan sebagainya.

4. Babak Dan Aksi Yang Selektif Lagi Terkawal
Babak dan aksi positif lebih dominan. Akhlak dan adab Islam diselitkan di mana-mana tempat yang sesuai. Perangai buruk atau perilaku jahat tidak ditonjolkan sangat atau berlebih-lebihan.
Babak yang mengheret watak kepada situasi ‘powerlessness’ (habis ikhtiar) harus dimanfaatkan untuk menyuntik nilai tauhid – penyerahan diri dan pergantungan pada Allah. Bukan sekadar menyedapkan cerita dengan elemen suspens.


5. Penceritaan Latar Menjana Imaginasi Positif
Penceritaan tentang latar tempat dan situasi dikawal supaya seimbang, supaya tidak berlebih-lebihan dalam menceritakan yang negatif. Misalnya, penceritaan tentang kelab malam (jika perlu) tidak berlebih-lebihan. Tidak ada gambaran suasana tempat maksiat yang terlampau terang gambarannya. Begitu juga penceritaan tentang perangai buruk sesuatu watak, tidak berlebih-lebihan.

Penceritaan tentang alam sentiasa dikaitkan dengan kebesaran dan kebijaksanaan Tuhan.

 6. Natijah Yang Baik
Impak karya Islami kepada pembaca harus positif, bukan sebaliknya. Sentuhan Islamnya harus mampu mengesankan jiwa/hati dan akal, seperti juga sentuhan yang mampu diberikan oleh dakwah dan tarbiah melalui cara lain. Kesan ini akan dirasai secara sedar atau di bawah sedar.

Karya Islami harus dapat memberi pengalaman rohani yang mengesankan kepada pembaca. Kesan itu harus dapat dirasai oleh hati, kerana hati ialah ‘suis’ kepada perubahan peribadi. Ia harus dapat membawa pembaca dari satu takah kepada satu takah yang lebih baik. Misalnya:

- dari rasa jauh kepada rasa dekat dengan Allah
- dari ‘meminggirkan’ Allah kepada membesarkan Allah.
- dari memandang remeh syariat Allah kepada meninggikan syariat Allah.
- dari keluh-kesah dengan ujian kepada redha dan berlapang dada.
- dari menafikan nikmat kepada bersyukur dengan nikmat.
- dari kecewa dan berputus asa kepada menaruh harap kepada rahmat Allah.
- dari terbiasa melakukan larangan Allah kepada ghairah untuk taat.
- dari bersifat pendendam kepada bersifat pemaaf.
- dari tidak faham Islam kepada faham Islam.
- dari iri hati kepada berlapang dada.
- dari cinta dunia kepada cinta akhirat.
- dari harap makhluk kepada harap Kholiq.
RM13.00

Tiada ulasan:

Catat Ulasan