Assalamualaikum.
Didoakan Tuan Kamarulazua gembira dan dipermudahkan urusan oleh Allah.
Pertamanya, terima kasih kerana tuan menghantar karya ke Galeri Ilmu.
Saya sudah membaca manuskrip ‘Mengarang itu mudah’.
Anggapan saya terhadap buku ini ialah:
1.
Disasarkan kepada golongan
dewasa
2.
Pelajar Universiti
Faktor-faktor yang menyebabkan
manuskrip ‘Mengarang itu mudah’ tidak menarik.
1.
Gaya penulisan seperti
buku teks dan silibus sekolah- Penulis banyak menggunakan konsep atau teori.
Justeru kaedah berikut tidak sesuai untuk sasaran pembaca.
2.
Teori Umum- ‘Mengarang itu
Mudah’ menggunakan teori umum yang sudah diketahui oleh pembaca. Sebagai contoh
pada muka surat 5 dicatatkan Apakah ciri-ciri karangan yang berkualiti?
Kemudian jawapan yang diberi amat umum iaitu,
·
Menarik minat pembaca
·
Isi yang bernas
·
Huraian yang tepat
·
Contoh yang sesuai
3.
Citarasa pembaca- Sebagai pembaca mereka
tidak suka terhadap penulisan yang menggunakan banyak teori, banyak nombor dan
banyak bulatan. Semakin banyak teori dan nombor mereka akan merasakan membaca
sebuah tesis yang amat sukar difahami.
4.
Faktor pesaing- Di pasaran
buku yang ditulis oleh Zamri Mohamad Tip Menjadi Penulis Bestseller (terbitan
PTS), Teknik Menulis Ucapan, Buat Duit dengan Menulis oleh Jeniri Amir
merupakan pesaing yang perlu menulis ambil perhatian
Faktor-faktor yang menyebabkan
manuskrip ‘Mengarang itu mudah’ menarik.
1.
Gaya penulisan yang santai- Untuk
memudahkan penulis berkarya dengan cara santai buku Ummu Hani Abu Hassan I want
to be a writer terbitan Galeri Ilmu sesuai dijadikan manual. Pada peringkat ini
penulis perlu kreatif-inovatif dengan menghasilkan buku yang tiada dalam
pasaran.
2.
Teknik- Penulis perlu menerangkan teknik
yang digunakan dalam penulisan masa kini. Sekarang teknik penulisan kj metod,
cliff hanger dan sebagainya boleh diadaptasi dalam karya mengarang itu mudah.
Di dalam ‘Mengarang itu Mudah’(proposal yang diterima kami) penulis banyak
menerang teknik umum seperti teknik menyemak karangan, teknik membina perenggan
dan sebagainya yang sudah diketahui pembaca.
3.
Citarasa pembaca- Pembaca lebih suka
penulis menulis berkenaan kisah-kisah yang menarik seperti seorang penulis
blogger yang menjadi penulis sepenuh masa, kisah suri rumah yang berjaya
menjana pendapatan dengan menulis daripada rumah dan sebagainya.
4.
Faktor pesaing- .
Mereka (pesaing) menulis berdasarkan apa yang dimahukan pembaca seperti
menyelitkan unsur cerita-cerita pendek yang menarik pembaca untuk terus kekal
momentum pembacaan.
NOTA: ‘Mengarang itu mudah’ perlu
dibaiki dengan mengambil kira faktor buku seperti ini yang sudah banyak di
pasaran. Justeru karya ini perlu dijadikan karya yang kreatif-inovatif seperti
‘I want to be a writer’ oleh Ummu Hani Abu Hassan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan