Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Jumaat, 31 Mei 2013

Apa itu KJ Method?

Kaedah KJ Method ini dikategori sebagai salah satu dalam tujuh kaedah pengurusan moden Jepun. Ia diperkenalkan sekitar tahun 1960-an oleh Kawakita Jiro. Kaedah KJ juga dikenali sebagai kaedah diagram afiniti.

Afiniti bermaksud tarikan yang sama oleh unsur-unsur yang sama. Kaedah KJ merupakan kaedah mengurus idea dan data dengan mengkategorikan unsur yang sama.

Memang sebelum ini saya pernah dengar KJ Method yang digunakan dalam penulisan buku. Walaupun begitu, saya masih keliru dan tidak pernah menggunakan kaedah ini untuk mengumpul idea atau bahan.

Pada 1 September 2012 yang lalu, sekali lagi saya diperkenalkan idea penulisan menggunakan KJ Method oleh Tuan Yusry. Alhamdulillah, saya semakin faham apa itu KJ Method. Beliau meminta saya mencari idea menggunakan kaedah ini dalam masa lima minit.

Hebat, kerana saya mampu mengumpul banyak bahan dan saya begitu teruja menggunakan kaedah ini bukan sahaja dalam penulisan, tetapi dalam urusan kerja dan lain-lain.

Bagaimana?

Apa yang mampu saya kongsikan ialah :

1) Sediakan kertas yang dipotong seperti kad kecil atau menggunakan kertas nota seperti dalam gambar di atas.

2) Tulis satu ISI dalam satu KAD. Contoh: Kita mahu mengumpul bahan tentang PELANCONGAN DI LANGKAWI. Kita tulis apa sahaja yang terlintas dalam fikiran berkaitan tajuk itu. Apa sahaja. Jangan pening-pening. Katakan tulis:

a) Bot
b) Lapangan terbang
c) Laut
d) Minyak gamat
e) Mahsuri
f) Motosikal
g) Pulau-pulau
h) Hotel
i) Kereta sewa
j) Chalet
k) Cenderamata
l) Aktiviti laut
m) Berenang
n) dan banyak lagi tentang pelancongan atau Pulau Langkawi.

3) Kita SUSUN semula semua IDEA atau ISI yang kita tulis itu ikut kategori. Contoh :

a) Kategori PENGANGKUTAN
b) Kategori PENGINAPAN
c) Kategori AKTIVITI LAUT
d) Kategori LOKASI MENARIK

Dan lain-lain lagi. Kemudian kategori ini boleh menjadi bab-bab dalam sesebuah buku, atau pun ia akan memudahkan kita untuk menguruskan satu percutian kita di Pulau Langkawi.

4) Membelah Buah Ceri. Ini bermaksud kita bermula dengan satu isi kita kupas dan kita kupas lagi dengan idea-idea baharu. Contoh: Pengangkutan --> Kereta Sewa --> Sewa di mana --> Berapa kos --> Bagaimana nak dapatkan perkhidmatan ini dan apa sahaja berkaitan tajuk kecil ini.

Apa RAHSIA kaedah ini?

FOKUS. Kita akan lebih fokus dan mampu menjana beribu-ribu idea yang sebelum ini kita belum terfikir.

Apa yang menarik?

Jika saya mahu menulis dengan kaedah ini, saya boleh mulakan di mana-mana kad. Ia tidak terhad dan bebas nak mulakan di mana-mana shaja.

Jika tidak mahu gunakan kertas. Kita boleh menggunakan perisian 'word' di komputer. Ia mungkin lebih menarik. Semoga perkongsian kecil ini mampu membantu tuan-tuan menggunakan kaedah KJ ini. Insya-Allah.

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum, En Amir...
    Terima kasih di atas info yang sangat menarik.Boleh dicuba...:)

    BalasPadam
  2. Wah, syukran, syukran. Saya suka. Sudah banyak kali dengar, kali ini baru betul-betul faham.

    BalasPadam