Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Ahad, 29 September 2013

Bedah buku Andalusia, Here We Come!

Alhamdulillah, semalam selesai sesi bedah buku di SACC Mall bersama penulis, Cik Lisa Nurisha bersempena Pesta Buku MPH. Pesta buku ini bakal berakhir hari ini insya-Allah.
Ini ialah pengalaman pertama saya terlibat dengan slot bedah buku bersama penulis. Konsep yang kami bawa, bedah buku dari sudut editor, bukan sekadar perspektif penulis. Insya-Allah pendekatan yang sama akan dibawa dalam program bedah buku Saya Tunggu Awak minggu depan di Kuantan dalam Ekspo Buku Islam bersama Bonda Nor.
Antara soalan yang diajukan moderator, Ustaz Shahrul Zaman:
1. Permulaan ini, boleh Lisa kongsi sedikit latar belakang diri dan apa profesyen sekarang?
2. Menyentuh rutin Cik Lisa yang sedang menunggu untuk mulakan tugas sebagai pensyarah, bilakah waktu Lisa menulis? Apa yang menguatkan untuk menulis? Bagaimana Cik Lisa menyusun masa menulis dengan tugasan yang lain?
3.      Bagaimana Lisa mendapat idea dan rangsangan untuk menulis buku ini? Apakah cabaran dalam menghasilkan Andalusia, Here We Come?
4.      Boleh ceritakan jalan cerita buku ini? Kisah berkenaan apa, siapakah watak dan apa isu yang melingkari penceritaan novel ini?
5.      Andalusia, Here We Come mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Bagaimanakah Cik Lisa mengaitkan sebuah cerita travelog dengan kehidupan seharian kanak-kanak dalam buku ini?
6.   Boleh cerita sikit tentang projek buku baharu Lisa? Selain buku baharu, mungkin juga ada aktiviti yang akan berlangsung yang sedang dirancangkan.
7.      Apa cabaran utama dalam usaha Lisa melahirkan karya-karya Islami?
8.      Apa harapan daripada buku ini? Dan apa nasihat kepada pembaca?

Alhamdulillah, banyak perkara perlu ditingkatkan, dan saya melihat pentingnya sokongan daripada kumpulan pembaca bagi menjayakan program sebegini. Insya-Allah saya akan wujudkan kumpulan di Facebook dalam kalangan penyokong halaman Novel Dakwah untuk menjadi kumpulan sokongan kepada para novelis Galeri Ilmu. Sama-sama kita bersinergi ya!
Selepas selesai acara pentas dan sesi bergambar, kami minum santai berbual dengan rakan penulis yang bertanggungjawab membawa beliau ke dalam bidang ini. Antara perkara yang dibualkan berkenaan situasi semasa buku dalam pasaran pembaca kita. Jom kita saling menyokong buku-buku tarbiah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan