Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Isnin, 7 Oktober 2013

'Saya Tunggu Awak' Di Ekspo Buku Islam Negeri Pahang

Saya Tunggu Awak

5 Oktober 2013. Alhamdulillah. Selesai program Bicara Buku untuk novel Saya Tunggu Awak yang berlangsung sempena Ekspo Buku Islami Peringkat Negeri Pahang. Walau pun saya sudah biasa terlibat sebagai penceramah seminar, namun inilah kali pertama kali saya terpaksa bercakap di pentas kompleks membeli belah. Aduhai, memang ketar lutut juga dibuatnya! Dap..dup..dap..dup.. Namun, alhamdulillah, dengan bantuan moderator, Tuan Shahrul Zaman Lukman yang tampak 'cool' dan bijak menguasai suasana, akhirnya program bual bicara selama 1 jam itu berjalan dengan lancar tanpa sebarang 'kecederaan minda dan jiwa'.. 

Semasa slot ini, pihak penganjur sempat menayangkan trailer Saya Tunggu Awak, dan ada juga sesi soal jawab bersama penonton. Yang menariknya, tatkala tuan moderator memanggil 3 orang penonton untuk melakonkan watak-watak utama dalam novel ini iaitu Ustazah Hanna, Farhan dan juga Rafiq. 

Saya sebenarnya agak terkedu sebab penonton pertama yang melangkah yakin ke pentas adalah seorang kanak-kanak lelaki dalam lingkungan usia sekolah rendah. Dalam hati saya tertanya2 juga.. 'budak ni, biar betul? Beraninya dia!' Namun sungguh! Adik bernama Azni yang merupakan anak orang asli di Tasik Chini ini Memang berani! Dia bukan sahaja telah membaca dialog dengan begitu berintonasi, malah saya lihat dia juga cuba untuk melakonkannya sekali! Siap dengan ekspresi muka! Alahai.. comelnya!  

Lebih membuatkan saya teruja bila orang nombor 1 Majlis Guru PASTI Pahang, yang juga merupakan orang no 2 Majlis Guru PASTI Malaysia iaitu Puan Fadzilah Hamid setia mengikuti sesi ini dari awal hingga akhir. Malah, beliau dengan begitu sporting sekali sudi naik ke pentas untuk melakonkan watak Ustazah Hanna. Allahu akbar. Kagum saya dengan peribadi mesranya. Tahniah! 

Sebenarnya, turut serta di Ekspo Buku ketika itu ialah YB Tuan Syed Ibrahim Syed Ahmad Pengerusi Jawatankuasa Dakwah Islamiah negeri Pahang. Alhamdulillah, Ustaz Shahrul Zaman sempat menyampaikan cenderamata dari Galeri Ilmu Media Group untuk beliau. Selesai sesi bual bicara pagi itu, saya berkesempatan beramah mesra dengan para tetamu dari Pahang yang mengunjungi ekspo tersebut dan menandatangani novel Saya Tunggu Awak dengan signature saya yang sebesar dunia itu..  

Petangnya sempat juga saya menyaksikan Ustaz Rohidzir Rais 'beraksi' dalam slot bual bicara beliau. Terus terang, saya kagum dengan penyampaian bertenaganya yang sanggup turun ke pentas 'memaksa' penonton menjawab soalan-soalannya. (Alamak.. Saya terpaksa menyorok sebab takut kena soal.. huhuhu). Apa pun, petang itu, kami sempat saling menghadiahi kedua2 karya yang 'masih segar dari kilang' iaitu novel Saya Tunggu Awak dan buku Inspirasi Khutbah Rasulullah. Semoga Allah menyampaikan tarbiah yang terkandung dalam kedua2 novel ini kepada masyarakat dalam usaha mendidik jiwa mereka dan penulisnya juga. Amin. Amin. Amin. 

Kepada Tim Galeri Ilmu, antaranya Ustaz Sharulzaman, Ustaz Abdul Wahab, Tuan Mohd Nor Rafuzi dan lain2, terima kasih kerana membantu saya sepanjang program Bicara Buku di Kuantan Parade ini. Moga dengan bertambahnya ilmu dan pengalaman ini, semakin saya mampu menyebar kebaikan.. untuk orang lain.. dan untuk diri sendiri. Doakan ya..

Kredit artikel : Bonda Nor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan