Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Khamis, 10 Oktober 2013

Tip Editor - Medan Dakwah Kita Luas


Silap faham rata-rata masyarakat pembaca buku, bilamana disebut novel Islami atau dakwah itu, harus berkisar topik langsung berkait akhirat tanpa kias, watak-wataknya berkopiah dan bertudung labuh, ayat al-Quran dan petikan hadis dalam setiap bab satu kemestian, serta perkara-perkara yang berbaur berat-berat sahaja.

Stigma mereka, novel Islami atau dakwah itu ialah novel berat. Ambillah pendekatan anjuran Nabi kita, mudahkan jangan susahkan. Medan dakwah kita luas, jannah-Nya tidak terbatas untuk golongan yang tersedia baik akhlaknya. Kita semua mahu gapai redha-Nya. Ajaklah dengan hikmah, bukan ajar dengan pendekatan menghukum.

Nah, amanah di tangan kita. Tulislah novel yang bersifat global. Tidak terjumud pada hukum ahkam. Banyak isu yang boleh diketengahkan. Novel dewasa, isu cinta sememangnya perisa. Novel remaja, tema persahabatan tunjang utama. Novel kanak-kanak, lagi luas subjeknya.

Ini satu contoh isu yang jarang diterima di meja editor, soal pemakanan anak-anak yang semakin membimbangkan dengan makanan segeranya ditambah pula kurangnya aktiviti di luar berbanding di hadapan tablet. Soalnya kini, isu apa kita mahu baiki dengan generasi yang sedang membesar ini? Itulah yang sepatutnya menjadi tema novel dakwah kita tanpa abai kaitan dengan bekalan akhirat.

Simpul kata, kata kuncinya semestinya: bijak sana.
:: novel dakwah 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan