Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Selasa, 29 Oktober 2013

People 'mostly' do judge a book by it's cover.

Antara cabaran membangunkan novel Islami yang terbesar bagi kami adalah dalam usaha supaya novel itu dipegang (bukan dibeli lagi, diulang: ditoleh pandang lalu dipegang!) oleh mereka yang belum punya fikrah. Orang biasa-biasa, tetapi suka membaca novel.

Antara usaha yang giat diperjuangkan sekarang adalah, meneliti aspek menghakimi buku daripada kulit depan (judge a book by it's cover).

Apa itu aspek kulit depan buku? Bolehlah disenaraikan kepada tiga yang utama seperti berikut:
1. Judul buku
2. Konsep cover (imej, warna dan layout)
3. Nama penulis

Penulis semestinya sudah ada idea sendiri berkenaan perkara-perkara ini. Namun jarang benar penulis yang meneliti buku-buku laku keras di pasaran. Selalu terjadi dalam memberi judul dan nama pena, penulis meletak diri sebagai pembaca sasaran, jarang benar yang keluar dari zon selesa.

Justeru ilham diberi-Nya memilih judul seperti Saya Tunggu Awak; konsep cover Takdir 2; Gadis Ungu, Bertukar! dan cover yang sedang diusahakan ialah Revolusi Beruk (sasaran indie) dan Jangan Benci Hujan (sasaran pembaca novel popular).

Semua novel Islami isinya bagus-bagus, tetapi sayang tidak disebar luas sepatutnya. Antara penyebab utama, dialog pembaca keramaian, "I 'do' judge a book by it's cover. Sorry to say, that novel's not suit with me."

Cabaran mewajahkan semula novel Islami agar tidak terlalu berat, bukan ringan kosong, tetapi masih punya nilai tarbiah. Dakwah itu halus, mudahkanlah.





 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan