Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Khamis, 31 Oktober 2013

Rain Them

Judul: Jangan Benci Hujan
Penulis: Puan Zalila Isa (ITBM) 
kredit: imej Google
Ulasan: Kisah seorang penulis yang menjadikan hujan sebagai subjek penulisannya.. hujan sebenarnya tidak disenangi oleh watak utama iaitu penulis tersebut.. hujan seringkali juga berkait rapat dengan musibah bagi dirinya.. semasa hujanlah, ibu bapanya meninggal, dia dibuli, dia karam di laut, dll.. satu novel yang 'superb'. Tahniah puan penulis.
   Cerita novel ini juga tentang pembaca buku tegar a.k.a. penulis buku bertemakan hujan, ada babak bersama lanun dan latar penjara.. epik! Penulisnya orang puisi, banyak ayat 'power' yang boleh dijadikan 'quote'.
   Saya tidak tahu novel lain, tetapi saya yang pruf sedang bayangkan novel ini difilemkan, pelakon lagak layak kaliber Tom Hanks. Drama berat kisah benar berisi. Isu bahasa, budaya pembaca di Malaysia, dilema penerbit diadun secukup rasa. Jarang dapat naskhah begini. Alhamdulillah, satu kepuasan menjadi sebahagian dalam penerbitannya.
   Mungkin juga sebab ini karya pertama saya urus berkait rapat dengan dunia penerbitan itu sendiri. Penulis sinis dalam mengkritik budaya membaca orang kita. Falsafah hujan sebagai perkongsian, setuju atau sebaliknya itu terpulang atas pembaca.
   Simpul kata, novel ini sesuai untuk pembaca novel tegar, para editor, pejuang bahasa dan mereka yang terlibat dalam industri buku kreatif. Insya-Allah, tidak rugi baca novel sebegini. Gaya bahasanya sedap, plotnya laju, nilai tempatannya bagus untuk rujukan orang luar.
   Gaya bahasanya santai, tidak terlalu sastera. Namun isinya padu. Antara novel yang beri impak 'eureka moment' sewaktu menerimanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan