Amal-amal soleh yang lebih
menyentuh adalah amal-amal yang dianggap kecil tetapi tinggi di sisi Allah. Misalnya,
dicipta watak yang setiap kali membayar tol dia akan bayarkan untuk kenderaan
di belakangnya. Ada watak yang setiap kali dapat gaji, dia akan cium duit gaji
sebagai tanda syukur dan asingkan terus bahagian untuk sedekah. Ada pula watak
yang suka memudahkan orang lain. Apabila
membaca berkenaan orang beramal soleh, mudah-mudahan pembaca akan terangsang
untuk beramal soleh.
3. Mencipta watak antagonis yang fungsinya untuk
menampakkan kepada pembaca akan hinanya sesuatu perbuatan, sifat dan akhlak
buruk.
Bagaimanapun, perlukisan watak
ini tidak berlebih-lebihan, iaitu sekadar untuk membawa fungsi tadi, bukan sampai
merangsang pembaca seronok atau jadi lali dengan perkara buruk. Apabila membaca
kisah orang jahat, orang yang buat mungkar dan orang yang rendah akhlak yang
dilukiskan dengan ‘dos’ yang wajar itu, mudah-mudahan pembaca akan rasa jijik
dan terangsang untuk menjauhi perbuatan dan sifat buruk itu.
4. Melukiskan kejadian alam atau kejadian makhluk bernyawa
dengan mengaitkannya dengan Allah.
Misalnya ketika melukiskan embun
di hujung daun maka ia dikaitkan dengan waktu pagi yang Allah jadikan sebagai sempadan
antara malam dan siang dengan maksud untuk memudahkan kehidupan manusia. Apabila
membaca gambaran tentang kejadian ciptaan Allah sama ada kejadian alam atau
kejadian makhluk bernyawa, mudah-mudahan pembaca akan rasa di hatinya betapa
hebatnya Allah, luar biasanya kekuasaan Allah, bijaksananya Allah, sempurnanya
Allah, maha kayanya Allah, adilnya Allah, dsb, hingga terangsang untuk
menyucikan dan membesarkan Allah.
5. Menggambarkan Islam yang indah dalam aspek-aspek
yang dirasakan sesuai dengan perkembangan plot dan perkembangan watak.
Islam yang indah itu digambarkan
sedemikian rupa hingga keindahan itu dapat dipindahkan ke hati pembaca. Misalnya,
keindahan adab melayan tetamu, syariat berpakaian yang dikaitkan dengan soal
aurat, keindahan cara bergaul, keindahan bersifat pemaaf, keindahan bersifat
penyayang, keindahan taat, keindahan solat, keindahan bersilaturrahim,
keindahan adab berjiran, keindahan peraturan berniaga dsb. Apabila membaca berkenaan keindahan Islam, mudah-mudahan pembaca
akan turut rasai keindahan itu – keindahan syariat, keindahan adab dan keindahan
akhlak Islam – lantas terangsang untuk menyucikan Islam dan menyucikan Nabi SAW.
6. Menerapkan adab-adab Islam melalui watak-watak
novelnya.
Misalnya melalui watak seorang
anak yang mungkin nakal tetapi sangat baik adabnya dengan ibunya – dia akan berdiri
apabila ibunya yang sedang berdiri mengajak bercakap, dia akan duduk di lantai
jika ibunya duduk di kerusi, dia akan serta-merta merendahkan suara apabila
datang ibunya. Atau, melalui watak remaja perempuan yang bersifat pemalu –
tidak ketawa terbahak-bahak, tahu menjaga nada suara di depan lelaki, sangat
tertib waktu makan. Apabila membaca berkaitan adab Islam ini, mudah-mudahan pembaca
akan terangsang untuk menyucikan Islam dan mengamalkannya.
7. Menulis dialog-dialog yang sopan dan manis di
dalam novelnya.
Hatta dalam adegan bertegang
leher antara watak-watak sekalipun, penulis wajar mengekalkan dialog yang masih
dikira sopan, bukan dialog yang kasar dan membawa konotasi rendah akhlak. Mudah-mudahan
apabila membaca kata-kata sopan melalui dialog watak-watak, pembaca akan terasa
indahnya menuturkan kata-kata yang sopan dan akan terbiasa dengan kata-kata
sopan itu.
8. Menyelitkan adegan berdoa dan bermunajat yang
boleh menyentuh emosi pembaca.
Doa itu mungkin doa satu watak yang
dimohonkan untuk kebaikan satu watak yang lain. Misalnya, doa seorang rakan
untuk rakannya, doa suami untuk isterinya, doa majikan untuk kakitangannya, doa
ahli perniagaan kepada rakan niaganya. Apabila membaca ayat doa yang
diungkapkan oleh watak, mudah-mudahan pembaca akan terasa indahnya hubungan
hamba dengan Tuhan melalui doa, tersentuh dengan kandungan doa itu dan
ingatannya terus kepada Allah yang dihadapkan doa itu.
NOTA: Untuk
menyuntikkan roh atau nafas Islam itu, ia bukan sekadar memastikan aspek shariah compliant atau menepati syariat.
Sebaliknya, ia memerlukan penulis memindahkan ke dalam karyanya apa yang dia
sendiri sudah jadikan nafas kehidupannya. Oleh itu, mahu atau tidak mahu,
penulis mestilah sudah menghayati Islam di dalam kehidupannya sendiri, ke arah 'cakap serupa bikin' insya-Allah.
Disediakan oleh: Zakaria Sungib
GALERI ILMU SD. BHD. (2009) Amir Abd Hamid (2013)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan