Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Jumaat, 10 Mei 2013

Tip Penulis - Penerbit Bukan Tuhan

Penulis adalah agen promosi

Semakin kuat mempromosi buku semakin banyak jualan buku. Ini logik yang jelas. Tidak mungkin buku akan laku keras jika penulisnya tidak mempromosikan bukunya sendiri.

Ibaratnya buku Budak U atau Back To Campus tidak akan laku jika penulisnya Tuan Khairy Tajudin hanya duduk diam termangu di rumah. Lebih buruk jika beliau hanya merenung buku itu.

Namun beliau aktif menulis di status facebook, blog, facebook groups dan sebagainya.

Faktor pertama yang membantu melariskan buku adalah penulisnya sendiri.

Penulis sudah matang. Mereka tahu bahawa jika mereka mengharapkan penerbit sahaja tidak akan cukup. Penerbit mempunyai limitasi promosinya sendiri. Dengan limitasi itu mereka memilih-milih penulis dan buku mana yang menjanjikan pulangan sesuai dengan limitasi bajet yang dilaburkan.

Mana mungkin penerbit mengeluarkan limitasi kemudian rugi. Ini mustahil. Jika ada, penerbit ini mungkin sudah hilang arah pedoman lalu termasuk dalam sindrom paranoid terlalu 'mengejar keuntungan'.

Penerbit dan penulis mempunyai peranan masing-masing dalam mempromosikan buku mereka. Peranan paling penting penulis adalah mempromosikan buku mereka secara halus tetapi kesannya luar biasa.

Penerbit bukan Tuhan yang boleh melakukan segala-galanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan