Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Selasa, 30 Julai 2013

Diari Seorang Amil Zakat Mengubah Diri

Genre : Tarbiah Rohani
Penulis : Hamizul Abdul Hamid
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn.Bhd

AMIL bukan calang-calang jawatan. Ia diberikan oleh Allah kepada golongan tertentu, yang tidak diberikan kepada semua orang. Tidak pernah terlintas di benak penulis untuk menyandang jawatan yang mulia itu.

Namun beliau sentiasa siap siaga menggalas tugas sebagai amil dan tetap setia kepada- Nya, menjalin amanah dan tanggungjawab sehingga lahirlah catatan diari ini.

Buku ini ditulis dan digarap dengan begitu baik sekali sehingga apabila mula membacanya kita amat teruja mahu meneruskan dan masuk ke ruang ‘batas kerja dan tanggungjawab’ seorang amil. Memang amanahnya amat besar dan berat. Ia di luar jangkaan pengetahuan kotak pemikiran manusia biasa yang melihat amil sebagai kerjaya yang mudah dan biasa-biasa!

Sebenarnya ia tidak begitu. Amil dan zakat merupakan komponen kehidupan yang perlu diketahui dan difahami. Dengan daya kreativiti yang disampaikan melalui buku ini, boleh membawa khalayak merasa seronok menatap setiap bait catatan. Inilah antara kejayaan yang dapat dilakar oleh penulis Diari Seorang Amil Zakat Mengubah Diri!

Buku ini memaparkan kepada umum, bagaimana seorang manusia melaksanakan tugas dalam usaha menyempurnakan tanggungjawab melaksanakan rukun Islam yang keempat iaitu zakat. Memang banyak tacit knowledge (pengetahuan tidak formal yang dipelajari daripada pengalaman) dan amat baik untuk dimanfaatkan. Sehingga ia menjadi sebuah buku yang perlu dibaca oleh setiap Muslim.

Membaca catatan ‘diari amil’ ini, ada kalanya kita boleh tersenyum sinis. Malah dalam keadaan tertentu pembaca akan membisik kepada diri sendiri, `Eh! Macam aku aje ...’

Bacalah buku ini kerana melaluinya pembaca dapat merasakan bahawa kita sedang membuka atau menarik tirai pengetahuan mengenai zakat yang menjadi salah satu pasak dalam rukun Islam yang lima.

Kredit gambar: Ustaz Hamizul


Kepakaran bidang Ustaz Hamizul berkenaan bidang zakat

Dapatkan sekarang

Sumber teks : Majalah Q&A isu 20

Tiada ulasan:

Catat Ulasan