Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Selasa, 30 Julai 2013

Konstantinopel: Kibaran Panji Al Fateh

Genre : Novel Sejarah
Penulis : Web Sutera
Penerbit : Galeri Ilmu Sdn.Bhd

Nabi Muhammad pernah bersabda, “Kota Konstantinopel akan jatuh ke tangan Islam. Pemimpin yang menaklukinya ialah sebaik-baik pemimpin dan pasukan yang berada di bawahnya ialah yang sebaikbaik pasukan.” (Riwayat Ahmad bin Hanbal dalam al- Musnad).

Konstantinopel ialah sebuah kota yang menjadi rebutan. Sebuah kota bersejarah yang dibina kembali daripada puingpuing tinggalan koloni Greek yang membinanya dalam abad ke-7 Sebelum Masihi. Nama asalnya ialan Bizantium. Dimasyhurkan sebagai pusat kerajaan terbaharu Rom pada tahun 330 Masihi oleh Maharaja Rom bernama Canstantine Agung. Kota ini berfungsi sebagai pusat Empayar Bizantin untuk berabad lamanya. Ia juga dikenali sebagai Rom Timur atau Rom Baharu.

Kemegahan kota ini dicemburui pelbagai pihak, termasuk daripada Rom, Itali dan para penguasa yang memerintah kerajaan-kerajaan Eropah. Lokasinya sangat strategik. Buku ini menggarapkan antara lain misi menawan Kota Konstantinopel yang mempunyai rentetan kisah perjuangan yang sangat menarik untuk diketahui.

Teknik imbas kembali dan merentas masa serta dimensi turut diterapkan oleh penulis dalam misi memahami perencanaan Allah dalam bentuk novel. Hal ini antara lain boleh menyarankan kepada pembaca agar merasai gaya penceritaan yang terbentuk dalam ruang minda dengan aliran ilham daripada Allah , yang kemudiannya dilakar dengan susunan aksara menjadi sebuah perkisahan yang menarik dibaca.

Sumber teks: Majalah Q&A

Klik pada gambar untuk paparan jelas. Kredit gambar: Tuan Web Sutera
Sebuah novel sejarah untuk semua

Doakan beliau terus menghasilkan karya-karya sejarah untuk generasi



2 ulasan: