Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Rabu, 24 Disember 2014

Forum Bersama Editor & Penulis

Pagi Ahad yang lengang. Pagi muram mungkin bagi sang harimau. Tahniah buat gajah. Ya, kami kalah bermaruah. Bukan ayat penyedap perasaan, lebih kepada ucapan terima kasih atas kesungguhan yang ditunjukkan. Kembali pada jadual asal, silap tengok waktu forum, mengubah rancangan bermotosikal kepada berkereta. Disangka jam 9 rupanya jam 8. Baru perasan ketika jam 7, dengan lokasi yang tak pernah dituju, lantas kunci kereta dicapai menuju ke destinasi forum.

Alhamdulillah, nah.
Allah bagi mudah, tepat jam 8 sampai ke dewan yang dicari. FBMK. Akronim Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi. Mengingatkan memori sewaktu mengaji di Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media sesi 2004-2009 dulu.

Kelihatan ramai pelajar berbanding orang luar. Kehadiran yang lebih ke arah memenuhi tuntutan fakulti. Terasa sayang tidak ramai orang industri buku yang mengambil manfaat melihat para panel yang hadir bukan calang-calang. Justeru, pendekkan masa, maaf didahulu jika khilaf sini sana, berikut secuil perkongsian yang mungkin ada manfaatnya daripada sesi yang pertama:

Dr. Mawar Safie

Bagaimana saya menulis? Who said being writer was easy?
Idea-Ilham-Inspirasi-Cerita diperlukan untuk menghasilkan novel/puisi/drama/cerpen.

Cari keyword dalam karya yang mahu dihasilkan, kemudian kembangkan dalam bentuk peta minda.
Penulis perlu ada sensitiviti terhadap persekitaran. Kebiasaannya, penulis itu bersifat pemalu di depan khalayak, sering berkonflik dengan fikiran separa sedarnya.

Antara sumber untuk mendapat idea penulisan:
1. Al-Quran
2. Memories & Fears
3. Solitude & Dreams
4. Germination

Pn. Siti Jasmina Ibrahim

Sebuah cerita yang baik, selalunya sekitar watak utama yang kuat, "Ini kisah saya, mari terokainya bersama saya." Dunia realiti adalah cermin kepada visual penulis, meski mungkin tidak sama, tetap terasa macam sama.

Cabaran penulis skrip drama/filem, mereka hanya ada sekitar 30, 60, 90 minit untuk mengikat penonton menyaksikan karyanya. Sebaliknya cerpen dan novel terpulang kepada pembaca menghabiskan bacaan dalam tempoh masing-masing.

Lebih-lebih lagi bilamana ditonton di TV, kesetiaan penonton terpaku dengan filem tersebut disaingi hebat dengan saluran yang beriklan, bunyi sekeliling yang pelbagai dan lain-lain gangguan yang mengakibatkan penonton mungkin menukar siaran atau buat kerja lain yang lebih penting. Sebab itu jugalah penghasilan filem berbeza dengan drama dari sudi shot-nya, sound effect dan CGI yang memang sengaja dibuat untuk lebih puas dihayati dengan kelengkapan di panggung.

Justeru amat penting elemen hook dalam drama sebelum iklan ditayangkan. Elak manjakan penonton. Apabila mereka seakan boleh duga jalan cerita, buat twist yang berlawanan dengan sangkaan mereka. Hasil akhir drama/filem juga berpunca daripada kolaborasi penulis skrip dan pengarah yang kuat. Penulis skrip berperanan penting pada awal karya, pengarah pula mencantikkan visual penulis skrip itu tadi. Kedua-duanya layak diberi kredit setara.

Penulis karya kreatif yang baik, memegang lantas menjiwai watak yang ditulisnya:
1. Letakkan diri sebagai pembaca sasaran, gunakan istilah yang bersesuaian dengan tahap kefahaman mereka.
2. Dialog wajib hidup, lagi-lagi jika ditulis untuk skrip drama.
3. Kelonggaran penggunaan Bahasa Melayu Tinggi dalam dialog perlu bijak dipilih penulis. Tuan Bahruddin Bekri antara penulis yang baik dalam menggunakan BMT tanpa mengganggu mood dialog watak-watak dalam karyanya.

Kelebihan menjadi penulis, antaranya:
1. boleh jadi sesiapa :)
2. kenal ramai orang daripada pelbagai latar belakang, bagi tujuan penulisan agar nampak lebih hidup
3. tidak menghukum orang lain, sebaliknya lebih memahami kenapa mereka bertindak sedemikian (orang tak gila, mesti bersebab bertindak sekian-sekian, keadaan memaksa mungkin?)

Terdapat lebih daripada 100 buah syarikat produksi di Malaysia, berikut cara selamat menghantar skrip drama, daripada diciplak:
1. hantar proposal/sinopsis cerita sahaja, bukan skrip drama penuh
2. sertakan satu surat yang menulis ayat,
dihantar oleh:
diterima oleh:
nama dan tandatangan:
sebagai hitam putih jika berlaku sebarang perkara berbangkit kemudian.

Q & A sesi 1

Apakah sebabnya adaptasi filem kebiasaannya berbeza dengan buku?
Antara sebabnya, ada kekangan dan perbezaan waktu persembahan. Waktu ditonton dan dibaca berbeza. Justeru perkara penting yang dititikberatkan dalam adaptasi adalah pengkarya mampu menyampaikan perasaan yang sama dalam buku, dapat dirasakan dalam filem, oleh audiens. Audiens harus faham, adaptasi bukan mengambil sebiji-sebiji jalan cerita dalam buku, sebaliknya penyampaian mesej cerita yang lebih utama.

Rating vs nilai
Novel pop mendapat rating yang tinggi walau jalan ceritanya mudah dijangka dan berulang-ulang (contoh: isu kahwin paksa-rating 4K penonton drama adaptasi novel sebegini). Begitu juga dengan drama sinetron, boleh sampai beratus episod dek penyampaian cerita yang meleret-leret. Tidak semua rating tontonan berpunca daripada mereka yang meminatinya, sebahagian besarnya terdiri daripada mereka yang tidak minat karya tersebut, tetapi tetap juga beli/tonton. Justeru apabila rating naik, penerbit terus lompat kepada kesimpulan iaitu permintaan terhadap karya sebeginilah yang dimahukan masyarakat. Lalu situasi ini terus berulang.

Tuan Zabidi Mohamed contoh penulis skrip drama popular yang baik dalam penghasilan karya yang ratingnya tinggi tanpa mengabaikan faktor nilai positif dalam karya-karyanya.

1 ulasan:

  1. Strange "water hack" burns 2 lbs in your sleep

    Well over 160 thousand men and women are losing weight with a simple and SECRET "liquids hack" to lose 1-2 lbs every night as they sleep.

    It's painless and it works all the time.

    Here are the easy steps for this hack:

    1) Grab a glass and fill it up with water half the way

    2) Now follow this weight loss HACK

    you'll become 1-2 lbs skinnier as soon as tomorrow!

    BalasPadam