Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Rabu, 27 Mac 2013

Budak U Langkah Pertama - Sebuah Testimoni Pembaca


Budak U: Langkah Pertama karya Khairy Tajudin dengan ilustrator Faris Mohd Hazmin.  Aku mengenali Khairy Tajudin tidak lama. Stail pembacaan aku, perenggan pertama sangat kritikal.  Jika tidak cathcy, memang aku letak tepi.  Budak U, melepasi ujian pertama.

Baca keseluruhan cerita, jika pernah jadi budak U atau setidak-tidaknya menuntut di pusat pengajian tinggi yang sewaktu dengannya memang terasa menggamit memori.  Walaupun ceritanya tidak detail sangat, tetapi bagi yang sudah berpengalaman, akan dibantu dengan pengalaman. Bagi yang belum berpengalaman, boleh jadikan ia motivasi.

Biarpun aku ringkaskan novel ini novel dakwah untuk remaja - novel tarbiah terbitan Galeri Ilmu, Khairy masih mengekalkan mood pelajar, mood gila-gila dalam masa yang sama mengekalkan elemen tarbiah sama ada kalian yang baca sedar atau tidak.

Dari segi nawaitu, menulis untuk berdakwah, Khairy sudah mencapai tujuan itu. Cuma aku tercekik sikit apabila baca bab sejarah Tanah Melayu yang cuba diketengahkan. Boleh diperkemaskan lagi. Kadang-kadang sejarah juga boleh menjentik hati manusia untuk kembali ke jalan yang lurus.

Selepas epik kembara sufi milik Ramli Awang Murshid, ini novel dakwah yang bagus untuk remaja baca. Masih hunky panky tetapi tidak kesasar. Persahabatan, cinta, kasih sayang, terangkum dan diangkat dengan baik untuk teladan pembaca.

Di mata Affan, novel ni meleret-leret. Dia pula kurang rajin membaca, tetapi apabila tengok komik buah tangan Faris dengan lukisan kat belakang tu ... aku percaya sekejap lagi novel ni lunyai direbut dek mereka, empat beradik.

*Novel ni ada sambungannya. Aku pun tengah menunggu.  Jika kau orang berminat, boleh pm terus penulisnya. Cari list friend dalam timeline aku. Khairy Tajuddin penulisnya.

Artikel ini dipetik daripada blog: KLIK DI SINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan