Saya mengalu-alukan cadangan karya penulis baharu dan berpengalaman. E-melkan sinopsis novel anda ke amir@galeriilmu.com

Khamis, 7 November 2013

Tip Penerbit - Buku Cantik vs Buku Selesa

 Puan Suraiya Pauzi editor buku motivasi Galeri Ilmu menulis.....

Pagi tadi saya kami berbincang tentang reka letak sebuah judul buku. Designer meletakkan permulaan bab di sebelah halaman kanan dan ilustrasi di kiri. Saya diajukan soalan, "Bolehkah begitu?" Saya menjawab, "Tidak boleh."

Designer melihatnya dari sudut 'cantik' dan saya pula melihat dari sudut 'selesa'.

Memulakan bab di halaman kanan (recto) sudah tepat. Namun, meletakkan gambar/ilustrasi dan seumpamanya di sebelah halaman kiri (verso) sangat tidak betul. Apatah lagi jika ia diiringi dengan teks.

Jika demikian, maka reka letak perlu diubah suai menjadi reka letak majalah (spread page). Permulaan bab di verso dan ilustrasi di recto.

Analoginya mudah. Katakan kita hendak membuat baju. Ada tatacara mengambil ukuran, memotong kain dan kemudian, menyambung, menjahit dan mencantum keratan juga ada cara yang tersendiri. Tidak mungkin kita meletak kolar di pinggang, lengan di leher dan poket di ketiak.

Begitulah juga dalam proses 'membentuk' buku. Ia perlu selesa dan mesra di mata pembaca bukan cantik semata-mata. Ya, cantik itu penting, tapi pada waktu yang sama ia mestilah selesa.

Tidak guna baju yang cantik tapi sangat tidak selesa apabila dipakai!

Buku ini memang 'selesa' untuk pasangan suami isteri



Kredit: Puan Suraiya Pauzi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan